Waarom een n° 1 Google ranking niet je prioriteit is (en geen SEO-obsessie). SEO tip.

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
21 augustus 2015

SEO Website

DELEN
 

“Onze nieuwe site – die zorgt er voor dat we op positie 1 komen in Google. Toch?” Een vraag die we vaak bij klanten krijgen als we een nieuwe website bouwen. Omdat we het antwoord meestal niet in 2 zinnen uitgelegd en begrepen krijgen (mental note: misschien ligt het gewoon aan ons), proberen we gestructureerd een antwoord te geven op deze Google ranking-vraag.

Een-topplaats-op-een-resultatenpagina-van-een-zoekmachine-levert-je-trafiek-op

Waarom een topranking belangrijk is voor jouw website

Die vraag is eenvoudig te beantwoorden. Een topplaats op een resultatenpagina (Search Engine Results Page of SERP) van een zoekmachine (bijvoorbeeld Google) levert je simpelweg trafiek op. Bezoekers. De eerste positie op de eerste pagina gaat lopen met meer dan 30% van de clicks. En levert je minstens 6 keer meer bezoekers op dan een positie in de tweede helft van die zoekpagina.

Let wel. Niet alleen je positie is belangrijk. Ook de omschrijving die je webpagina meekrijgt op de resultatenpagina (de SERP snippet) is van cruciaal belang of iemand klikt of niet. Wie de moeite niet neemt om die tekst te optimaliseren, neemt een groot risico een pak bezoekers te missen op zijn site. Bekijk het als een winkelrek vol producten. Niet alleen de schappositie is belangrijk, ook hoe het product wordt gepresenteerd. SEO tip – lees hier onze best practices voor meta descriptions.

Waarop wil je ranken?

Je site rankt uiteraard niet. Het zijn de zoekwoorden waarop je wil ranken. Blijft de vraag: waarop wil je ranken? Je merknaam of bedrijfsnaam? Je producten? Je diensten? Binnen een specifieke regio? Een specifieke taal? Enzoverder.

Weet. Een nummer 1 positie is vaak gewoon niet (meer) mogelijk 

Hoog scoren op je merknaam of bedrijfsnaam is best een haalbare kaart. Je diensten, binnen een bepaalde regio en taal: idem. Maar wil je met je diensten (bijvoorbeeld website development) hoog scoren in de Engelse taal, dan heb je best een euh… uitdaging. Er zijn dui-zen-den bedrijven die wereldwijd webdiensten aanbieden. De eerste posities op zoekpagina’s worden vaak ingenomen door grote, gevestigde bedrijven … met bijzonder sterke sites.

Kies daarom je zoekwoorden waarop je wil ranken zorgvuldig. De juiste keuzes leveren je trafiek op, foute keuzes verspilde energie.

Google maakt het je trouwens ook best lastig om een echte nummer 1 te zijn, met zijn gesponsorde posities, rechtstreekse antwoorden of shopping-resultaten.

een-nummer-1-positie-in-Google-is-vaak-niet-meer-mogelijk

Of toch. Betalend!

Betalend lukt natuurlijk wel. Makkelijk zat. Ga naar je Google Adwords-account, geef er je VISA-kaart af en je site komt bovenaan. Of dat je financieel iets opbrengt is de vraag. En of het een strategie is die je kan volhouden. Jouw businessmodel – dus jij maakt de rekening.

Maar. Mijn vroegere webbouwer kon dat wel fiksen!

Tja. Tien jaar geleden kon je met black hat SEO (agressieve technieken zoals gekochte links of keyword stuffing) de zoekmachines misleiden. Even toch, want Google is zoals een casino: valsspelen lukt er niet op lange termijn.

valsspelen-lukt-niet-bij-google

Google wil immers de beste antwoorden geven aan de vragen die gesteld worden. Kwalitatieve antwoorden. Google wil sites die bijvoorbeeld expertise tonen, een hoge graad van autoriteit, een uitstekende reputatie hebben en betrouwbaar zijn. En daarom past het zijn algoritmes continu aan. Op zoek naar kwalitatieve sites met goede intenties.

Ons advies: concentreer je op een bijzonder goede site

De essentie van het bouwen van een goede site is het doel van die site goed te begrijpen. Wat is jouw business model? Wat is de rol van je site binnen jouw business? Wat wil je met je site bereiken? Niet alleen vandaag, maar ook binnen enkele jaren.

Het begrijpen van het doel van een site zorgt er bijvoorbeeld voor dat je de juiste architectuur kiest, en niet later, ad hoc, zaken toevoegt aan je site. Naar analogie met ons Vlaams landschap bouw je dan immers een huis met koterij.

Heb je webpagina’s nodig die moeten converteren, dan vragen die een andere aanpak of layout dan pagina’s die trafiek moeten genereren.

Ons advies. Je site moet (!) geoptimaliseerd zijn op een aantal basiselementen SEO. Maar concentreer jij je vooral op een geweldig goede site. Focus op een bijzonder goede gebruikerservaring voor je bezoekers (usability). Zorg er voor dat je pagina’s snel laden (goed voor je bezoeker, én voor Google). Schrijf relevante content (inclusief keywords) voor de doelgroep die je najaagt. Zorg dat die content sociaal gedeeld kan worden.

Een site met geweldige content, een fantastische gebruikerservaring en bijzondere service – die komt vanzelf bovendrijven in Google.

Contacteer leadstreet voor de nieuwe lanceringen van HubSpot

 

Download ebook 20 SEO Myths You Should Leave Behind in 2020

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Managing partner leadstreet ✪ Diamond HubSpot Partner ✪ Top 50 HubSpot Agency worldwide ✪ 2020 HubSpot Champion User ✪ Member HubSpot Advisory Council EU

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.