Help, ik weet niet hoe een blog beginnen! (deel 1)

Jamie Biesemans
Jamie Biesemans
27 juni 2015
DELEN
 

Als je al jarenlang dag in, dag uit artikels schrijft en content creëert, vergeet je wel eens hoe moeilijk een blog beginnen voor andere mensen kan zijn. Maar gelukkig zijn er wel wat kneepjes van het vak om je te helpen starten.

Tijdens mijn recente presentatie op Conversion Day (lees hier de e-book!), vertelde ik al dat bloggen een zeer effectieve manier is om mensen aan te trekken die aan het begin van hun buyer’s journey staan. Bloggen moet je dus doen – en liefst regelmatig en veel.

Het hangt natuurlijk van de situatie af (en er is altijd de mogelijkheid om extern content te laten creëren), maar het is top als mensen uit je organisatie zelf de blog schrijven. De kennis en autoriteit die je wil etaleren op jouw blog zit immers in hun kopje. Dat er uit krijgen in de vorm van content, kan natuurlijk uitdagend zijn.

vijf-tips-om-zelf-een-blog-te-schrijven

Over hoe je in een organisatie het bloggen en content creëren kan organiseren, daar hebben we het in een volgende blogpost over. Laten we het vandaag hebben over hoe je zelf aan de slag kan. In het onderstaande wil ik je wat op weg helpen door tips te geven over hoe je zelf (goed) kan bloggen. Laten we er aan beginnen; hier met dit blog tips!

5 tips om een blog te schrijven

Net zoals vele andere dingen is schrijven iets dat je moet leren. En dan heb ik het niet over grammatica en het vocabularium (ook belangrijk, natuurlijk), maar over het hanteren van methode of aanpak die je vooral helpt starten met het schrijven van een blogpost. Er is altijd een sterk persoonlijk element aan die methode, maar toch zijn er wat tips die je kunnen helpen om het bloggen tot een goed eind te brengen.

Tip 1: beginnen is moeilijk

Het is iets dat ook doorgewinterde journalisten ervaren: beginnen is vaak het moeilijkste. Heel wat content creators hebben zelfs door de jaren onbewust kleine rituelen uitgewerkt om het starten en schrijven te vergemakkelijken. Kopje koffie zetten, bureautafel netjes gemaakt, het licht moet net zo zijn, de deur naar de gang moet dicht, telefoon uit, etc. Niets mis mee - en het helpt je vaak ook mentaal in een startpositie te komen. Content creëren is nu eenmaal een creatief iets, en dat lukt niet zonder een comfortabel gevoel.

hoe-een-blog-schrijven-tip-1-zet-je-schrijfmodus-aan

Pro-tip: in het Engels heb je het woord ‘procrastination’, een prachtige term voor een van de grootste bedreigingen voor een content creator. Procrastination is die ongelooflijke sterke neiging om te reageren op elke triviale afleiding om maar niet aan je eigenlijke taak te beginnen.

Je kent dat wel: je moet beginnen schrijven, maar wacht, even snel-snel Facebook checken…. Oh, kijk, zie die kitten-video!, moet ik even sharen, en ho - hier is een link over een nieuwe zomerbar … en voor dat je het weet ben je een uur verder.

Net omdat content creëren zo’n vrije, creatieve activiteit is, is het gevaar van een dwalende geest nogal groot. Probeer dus best alle mogelijke bronnen van afleiding uit te schakelen.

Tip 2: wacht met schrijven

Het klinkt misschien als een gekke tip, maar begin niet meteen te tokkelen op je toetsenbord. Veel mensen hebben de neiging om meteen wat zinnen te tikken. Op zich is dat niet erg als die regels bedoeld zijn als notities – en ja, misschien kan je die notities wel hergebruiken in je uiteindelijke blogpost. Maar het initiële enthousiasme kan snel naar een dipje leiden als je niet weet waar je naartoe wil gaan.

schrijven-van-een-blogpost-is-geen-spurt

Tip 3: kies een onderwerp

Het is beter om eerst het concrete onderwerp van je blogpost te bepalen, mocht dat nog niet gebeurd zijn. Denk aan onze vorige tips over content:

  • denk aan je doelgroep (je Buyer Persona)
  • beantwoord hun vragen
  • wees behulpzaam
  • hou het relevant
  • schrijf in hun taal

Daar voeg ik graag aan toe: hou het simpel en concentreer je op één onderwerp of vraag. Beginnende bloggers maken vaak de vergissing om al hun kennis en inzichten te bundelen in één stevige blogpost. Maar dat is voor een lezer vaak te uitdagend om allemaal te lezen. Probeer één vraag of probleem te behandelen per post. Denk goed na of je eigenlijk toch niet meerdere vragen zit te beantwoorden in één blogpost. Is dat zo? Niet erg, schrijf dan dat tweede onderwerp op en hou het voor een volgende blogpost.

Overigens is het bepalen van onderwerpen van blogposts ook iets dat je vooraf kan doen, ergens op een verloren moment of samen met de collega’s. Pro-tip daarbij: schrijf ze allemaal meteen op. Schrappen kan altijd, maar een brainstorm achteraf reconstrueren is onbegonnen werk.

Tip 4: een goede inleiding bestaat uit aantrekken > legitimeren > uitleggen

De inleiding van een blogpost is extreem belangrijk, zowel voor je lezers als vanwege SEO. De inleiding is een verleidingsmoment, die enkele seconden waarin je de kans hebt om de bezoeker te overtuigen dat je iets relevant te vertellen hebt. Maak er dus goed gebruik van.

Een goede inleiding bestaat uit drie korte delen: aantrekken > legitimeren > uitleggen. Met ‘kort’ bedoelen we hier een zin of twee, drie.

  • Het aantrekken doe je door in prikkelende taal het probleem aan te halen en te verwijzen naar de oplossing
  • Het legitimeren is het moment waarop je de lezer duidelijk maakt dat het probleem reëel is en dat ze deze oplossing echt moeten lezen
  • Het uitleggen is dan weer bondig je oplossing voorleggen

Je geeft in deze inleiding dus een groot deel van de inhoud van je blogpost bloot. Maar dat is niet erg. Niet iedereen heeft de tijd om alles te lezen. Lezers zullen ook met meer overtuiging blijven lezen, omdat ze weten dat de blogpost effectief een oplossing zal brengen. Te veel blogposts falen daar net in – en geven lezers een teleurgesteld gevoel. En dat is niet goed.

Vergeet bovendien je keywords ook niet, want als het niet duidelijk is voor Google gaat het doelpubliek je blogpost nooit vinden.

Tip 5: hou je aan een structuur

Ongeoefende bloggers worstelen vaak met structuur. Je wil iets vertellen, je wil véél vertellen, en het wordt allemaal op ‘papier’ gegooid. Het resultaat: een blogpost die een lezer niet kan volgen. En een lezer die niet kan volgen, die haakt af.

Het helpt als je inderdaad één probleem of onderwerp per blogpost behandelt. Door je inleiding goed te structureren zal je wellicht ook hebben nagedacht over hoe je jouw oplossing wil presenteren. Toch is het goed om na het schrijven van je inleiding hier opnieuw bij stil te staan.

content-schrijven-tip-5-hou-je-aan-een-structuur

Zorg dat je blogpost goed opgebouwd is en dat jouw verhaal de lezer op een logische wijze van start naar finish brengt. Leg het probleem uit. Vergeet daarbij niet de context en leg eventuele jargon uit!. Vertel welke oplossingen er zijn, en vertel gestructureerd wat jouw oplossing is en waarom het de beste is.

Een goede manier om die structuur uit te tekenen is het mentaal op te delen en meteen die stukken aan te duiden met tussentitels. Zet ze al op papier, en je hebt meteen een plan voor je liggen. En in één ruk heb je wat meer vorm aan je blogpost gegegeven, wat dan weer goed is voor leesbaarheid en SEO.

Afhankelijk van het onderwerp kan je ook werken met genummerde tussentitels of lijstjes. Dat is netjes en maakt het voor sommige lezers ook heel overzichtelijk. Maar pas op dat je niet elke blogpost tot een lijstje maakt. Lijstjes zijn ook een beetje een modeverschijnsel en je mag er niet mee overdrijven. In de ogen van sommige mensen zijn lijstjes net een indicator dat het om luchtige content gaat – daar heb je Buzzfeed en hun acolieten voor te danken.

Start nu met bloggen

Hopelijk helpen deze vijf tips je al om aan de slag te gaan met het schrijven van blogposts en content. Het grote werk zit hem echt in die eerste fase – maar in een volgende blogpost vertellen we hoe een perfecte conclusie te brouwen en te zorgen dat je blogposts ook leiden naar verdere educatie en kwalificatie.

Download het Workbook Content Marketing

Jamie Biesemans

Jamie Biesemans

Gedreven door informatietechnologie, business en telecom en toonaangevende contentmarketingprojecten in leadstreet. Gespecialiseerd in het plannen en beheren van inhoudsworkflows, contentstrategie en mediasites, bedrijfsontwikkeling en mediaprojecten.