Actualiseer je oude content en scoor hoger in Google: 3 SEO Pro-tips

Geschreven door Johan Vandecasteele op 5 december 2016

Op jouw website bouw je door de jaren heen heel wat nieuwe pagina’s en blogposts, zodat je na een tijd met een schat aan content zit. Maar de oudere content 'levend' houden is niet altijd eenvoudig, aangezien hij aan visibiliteit inboet – zowel voor bezoekers op je website als voor Google. Door die content opnieuw te optimaliseren, maak je kans hoger in Google te scoren!

Weet HOe Google jou resultaten voorschotelt

Wanneer je online op zoek gaat naar informatie, verwacht je dat Google je de meest relevante webpagina’s voorschotelt, ook zonder complexe zoekopdrachten. Google probeert aan die verwachting tegemoet te komen door bij het samenstellen van zoekresultaten rekening te houden met een behoorlijk extreem uitgebreide lijst indicatoren:

google-periodic-table-of-elements.png(Bron: https://searchengineland.com/seotable)

De drie meest bepalende factoren voor de vindbaarheid van content bespraken we eerder al: content, links en RankBrain. Maar de voelsprieten van Google reiken natuurlijk een stuk verder dan alleen deze belangrijke drie.

Zo zal content die ‘leeft’ sneller worden opgepikt in de zoekresultaten dan content die onaangeroerd blijft. Het komt er dus op aan om content vers en consumeerbaar te houden. Maar hoe ga je in de eerste plaats na of de houdbaarheidsdatum van je content al verstreken is of niet?

Welke content wil Google 'actueel' zien?

Afhankelijk van het onderwerp waarnaar iemand zoekt, kan het al dan niet wenselijk zijn dat de info die voorgeschoteld wordt zo actueel mogelijk is. Enkele voorbeelden van zoekopdrachten waarbij actuele informatie hoogstwaarschijnlijk relevanter is voor de gebruiker dan oudere content:

  • Gebeurtenissen uit de actualiteit en hot topics (denk aan een aardbeving in Italië, de recente presidentsverkiezingen in de VS)
  • Events die regelmatig terugkomen (genre voetbaluitslagen, of de jaarresultaten van een bedrijf)
  • Momentopnames (bijvoorbeeld de beste winterbanden, een promotiecode voor een webshop, ...)
  • Enzovoort

zoekresultaten-en-acutaliteit.png

Past het thema van jouw content thuis in één van die categorieën, dan kan ‘de versheid’ ervan een impact hebben op de ranking ervan.

Google gaat zich bij die afweging baseren op eigen data (uit het verleden) en op wat er momenteel op internet gebeurt. Dat kan bijvoorbeeld de volgende zaken inhouden:

  • Coverage op blogs en in het nieuws
  • Populariteit op social media
  • Stijgingen van links rond een thema
  • Zoekvolumes

Niet alle onderwerpen scoren dus per definitie beter wanneer ze nieuwer of verser zijn. Bij zoekopdrachten waarbij de autoriteit hoger wordt gerangschikt op de prioriteitenladder, kan een oudere pagina zelfs in het voordeel zijn.

Hoe ga je dan na bij welke concrete onderwerpen dit volgens Google het geval is? Harde data zijn daar niet voor, maar je kunt wel een idee vormen. Doe een Google-zoekopdracht met een zoekterm en bekijk hoe oud de topresultaten ongeveer zijn. De gemiddelde leeftijd van de topresultaten is vaak een goede indicator.

Een testje met een van mijn favoriete muziekgroepen. Waar ik je trouwens zelf het antwoord niet op kan geven. Of toch: één van hun vele officiële live-bootlegs (bijvoorbeeld die van Antwerpen 2006, of die van Leeds in 2014!):

welke-content-wil-google-actueel-zien.png

Hou er bij die test wel rekening mee dat je steeds naar een momentopname kijkt. Op zoektermen die plots een opstoot in populariteit kennen, past Google namelijk QDF (Query Deserved Freshness) toe, waardoor ‘verse’ relevante content tijdelijk een boost krijgt in de rankings. Valt die populariteit weer weg in de zoektrends, dan wordt die rankingbonus ook weer tenietgedaan zonder dat er aan de ‘getroffen’ pagina’s iets verandert.

Door de juiste content over de juiste onderwerpen ‘vers’ voor te schotelen aan je bezoekers, kun je jouw content echter wel enkele dagen of weken laten profiteren van extra zichtbaarheid wanneer die plots veel gevraagd blijkt te zijn.

Kortom: content die de vinger aan de pols houdt bij wat er in jouw business of branche gebeurt, blijft de sleutel om relevant te zijn en gevonden te worden.

Door op het juiste moment aan Google te signaleren dat er iets nieuws te rapen valt op jouw website, kun je de ranking van jouw content nog een extra duwtje in de rug geven.

Hoe bepaalt Google hoe vers jOUw content is?

Welke signalen Google precies gebruikt om in kaart te brengen hoe ‘vers’ een website of de content op die website is, kan niemand met 100% zekerheid zeggen.

Maar ... er zijn wel een aantal indicatoren waarvan het erg waarschijnlijk is dat Google ze oppikt om je content te evalueren. Heel wat van die indicatoren zijn van externe invloeden afhankelijk, maar op sommige kun je zelf inspelen met updates.

#1 Frequentie en impact van updates

Wanneer je besluit om een blogpost aan te passen, evalueert Google hoe ingrijpend die wijzigingen zijn. Simpelweg een tijd- en datumtag aanpassen en de footer wijzigen, volstaat dus niet om een blogpost hoger te laten scoren. Andere aanpassingen die in dat non-rijtje thuishoren zijn onder meer:

  • Commentaren en reacties
  • Advertenties op de pagina
  • Navigatiestructuur
  • Boilerplate content (denk aan copyrightvermeldingen, privacy-statement, , …  want content die vaak wordt herbruikt op meerdere plekken op een site)
  • Javascript

Wijzigingen aan elementen zoals de bodytekst wegen daarentegen een stuk harder door, maar ook hier laat Google zich niet zomaar om de tuin leiden. Zo zal één zin aanpassen in een blogpost niet hetzelfde effect hebben als wanneer je enkele complete alinea’s van een update voorziet. Het is zelfs goed mogelijk dat Google kleine aanpassingen compleet negeert.

Het is een goed idee om bij het updaten van links in een blogpost ook de ankertekst en de alinea eromheen meteen onder handen te nemen.

Probeer bij aanpassingen van ankerteksten (de klikbare tekst waar een link achter zit) meteen extra contextuele informatie mee te geven, zoals tekst die concreet vertelt wat er te lezen valt in plaats van een al te makkelijk ‘klik hier’.

Ga ook na of er tweaks wenselijk zijn aan de titel- en headertags of bodytekst om de pagina na je update beter aan te doen sluiten bij je keywords. Blijf wel weg van al te drastische veranderingen die er mogelijk voor zorgen dat de inhoudelijke link tussen inkomende ankerteksten en de content op je pagina niet meer matchen.

Ook wijzigingen aan de URL’s zijn absoluut niet wenselijk, tenzij het echt niet anders kan. Je verliest er bijvoorbeeld jouw social shares mee (vervelend!) en verwijzingen van andere pagina’s (al kan je dat laatste makkelijk opvangen met een goede redirect).

je-url-achteraf-wijzigen-verliest-je-social-shares.png

#2 Nieuwe pagina’s op een website

Niet alleen updates in oudere blogposts spelen een rol voor hoe ‘vers’ content wordt geacht door Google. Ook de frequentie waarmee er nieuwe pagina’s worden toegevoegd aan een website is voor Google een teken van versheid.

Het volstaat dus niet om alleen bestaande pagina’s regelmatig onder handen te nemen, ook nieuwe content blijven toevoegen is belangrijk voor een goede ranking van bestaande items.

Haakt die content aan bij bestaande content op je website, voorzie dan meteen een interne link en pas ook de overige best practices voor het schrijven van blogposts toe.

#3 het Groeitempo van externe links naar jouw pagina's

Heel wat krachtige versheidsignalen waar Google rekening mee houdt, zijn niet afkomstig van je eigen site of pagina’s maar ... komen van buitenaf.

Een pagina waarnaar veel gelinkt wordt, wordt voor Google relevanter. Het tempo waarmee die links er komen, kan een indicatie zijn van hoe vers de content is.

Zit de populariteit van één van je blogposts plots sterk in de lift, dan beschouwt Google dit dus als een signaal dat die content momenteel ‘hot’ is. En vice versa: verschenen er dagelijks enkele nieuwe links naar een van je blogposts, maar gaat dat aantal nu plots omlaag, dan beschouwt Google die post als minder vers. Dit onderlijnt meteen ook waarom het van belang is om ook je bestaande content regelmatig te blijven delen via je social media-kanalen.

Hou ook in het achterhoofd dat sites die zelf goed worden beoordeeld door Google wat autoriteit en versheid betreft, ook goed afstralen op pagina’s waarnaar ze linken. Krijg je plots een link van een oude, statische site waarvan de content al in tijden geen updates kreeg, dan zal dit dus minder doorwegen dan wanneer die link afkomstig is van een dynamische site die barst van de activiteit.

Maar opgelet: laat je vooral niet verleiden tot oude, black hat SEO-tactieken. Een ongewone groei van het aantal links naar je content kan door Google zelfs worden afgestraft, wanneer er een vermoeden ontstaat dat dit het gevolg is van manipulatie of spam. Mik dus op een natuurlijke groei van het aantal links naar je content.

Content verversen: jouw to do-lijst

Met die wetenschap kun je voortaan gericht te werk gaan bij het updaten van oude blogposts. De centrale gedachte daarbij blijft dat je het belang van je bezoekers centraal stelt, en items die op dat ogenblik het meest relevant zijn voorrang geeft op je prioriteitenlijstje. Op die manier worden meer clicks, nieuwe backlinks en een boost in het engagement van je bezoekers al snel je deel. Stuk voor stuk signalen die op hun beurt ook weer door Google worden opgepikt, en positief afstralen op de rest van je website.

Verlies ook niet uit het oog dat je het niet alleen van de opmerkzaamheid van Google moet hebben. Wanneer je updates aanbrengt aan bestaande blogposts, deel dit dan met je volgers op social media, neem de post op in nieuwsbrieven en geef het item voldoende visibiliteit door het weer zichtbaar te maken in de navigatiestructuur op je website en in eventuele feeds.

Download ebook 18 SEO Myths You Should Leave Behind in 2017

Categorie: Bloggen, Content

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Johan is een van de oprichters van leadstreet.be, Platinum HubSpot Partner. Marketeer en Mediaman van origine (Mediahuis, Sanoma Magazines, Minoc, … ) met een sterk geloof in on line en content. Voorliefde voor e-mail als responstool en HubSpot als inbound tool. HubSpot-Certified op 13 niveau's. Sportman, foodie en fan van Fender (en PRS).
Vind mij op: