De ROI van inbound marketing in negen grafieken

Johan Vantomme
Johan Vantomme
9 mei 2014

Inbound marketing ROI

DELEN
 

Inbound marketing is meer dan een trend of strategie. Als je inbound correct gebruikt, worden parameters als trafiek, bereik, conversie en ROI perfect meetbaar. Het meest recente ROI Report van Hubspot maakt bovendien duidelijk waarom Inbound zo'n krachtige tool is.


"Bij 93% van de bedrijven die inbound marketing toepast verhoogt het aantal leads"

De ROI van inbound marketing in negen grafieken

Het ROI Report werd opgesteld in een samenwerking tussen HubSPot en MIT op basis van actuele data verzameld bij HubSpot klanten. Het onderzoek geeft niet alleen een beeld van de kracht van HubSpot, maar ook een globaal overzicht hoe en waar inbound wereldwijd scoort. De studie is gebaseerd op data van 5.048 HubSpot klanten en 236 marketing professionals.

Hier vind je conclusies in negen verrassende grafieken:

Invloed van inbound marketing op het bereik

  1. Meer dan 90 % van de bedrijven die inbound hanteren verhogen hun bereik. 29,8% van de bedrijven die inbound en HubSpot gebruiken verdubbelen hun trafiek.

    hoeveel verhoogde de traffic op je site

  2. Een inbound project vraagt een doorstarttijd voor het rendeert. Opmerkelijk genoeg zien klanten de stijging sneller aankomen dan verwacht. Conclusie: 85% van de bedrijven die inbound gebruiken verhogen hun trafiek binnen de 7 maanden.

    wanneer merkte je de steiging in traffic op

  3. Nog een opmerkelijk conclusie: content heeft veruit de grootste invloed op de stijging , gevolgd door SEO. Search Optimisation stond in 2011 nog op de eerste plaats en wordt nu van de troon gestoten door content. Dit is wellicht mee het gevolg van een reeks updates die Google (Google Panda/Pinguïn)  over de laatste jaren uitrolde en die unieke en relevante content belonen.

     welke factoren dragen bij aan de stijging van bereik

Invloed van Inbound Marketing op leads

  1. Een boost in trafiek en bereik mag nooit het finale doel van inbound zijn. Bedrijven zien weliswaar een sterke stijging in trafiek dankzij de inbound methodologie, maar de boost bij het verzamelen van leads is nog groter. Meer dan een derde van de bedrijven die HubSpot gebruiken tekenen een stijging op van meer dan 100%. Globaal zien 92,7% van de bedrijven die inbound gebruiken een stijging inzake lead generatie.

    wat was de steiging van leads op je website

  2. Nieuwe investeringen moeten snel renderen. De studie maakt duidelijk dat investeringen in inbound snel resultaten genereert. Bij 83,9% van de bedrijven verhoogde het aantal prospecten binnen de 7 maand. Bij minder dan 2% van de bedrijven die inbound inzetten, worden de resultaten pas zichtbaar na 12 maand.

     wanneer merkte je de steiging op in leads


  3. De best practices om het aantal leads te verhogen zijn landingspagina’s en slimme call-to-actions. Content sluit dicht erbij aan op de tweede plaats. De meest efficiënte leadconversie merken we op in het midden van de funnel, waar content - en vooral blogging - zich als een fantastische tool bewijst om leads te genereren en converteren. 

    welke factoren dragen bij aan de stijging in leads

ROI van Inbound Marketing voor Sales

  1. Inbound is meer dan een methode om leads te generen. Ook de lead-to–sale conversie wordt sterk beïnvloedt. Inbound markering laat je nadenken over de volledige sales tunnel en staat je toe om elk segment ervan te optimaliseren. Resultaat: 42,2% van de bedrijven die inbound gebruiken verhoging hun lead-to-sales conversie.

    hoeveel sneller converteer je leads in sales

  2. We haalden het reeds eerder aan: trafiek en bereik zijn een middel - géén doel. Het verhogen van verkoop, dat is wat telt. Bedrijven die HubSpot gebruiken zien een stijging in verkoop plus een snelle verhoging van hun cashflow. Meer dan 49% van de bedrijven zag een verkoopsstijging binnen de 7 maand, voor 63,24% van de bedrijven komt die stijging binnen het jaar. 

    wanneer merkte je de stijging op in verkoop


  3. Bij de belangrijkste tools om de verkoop te boosten, wijzen de ondervraagde marketeers vooral richting inbound technieken zoals landingspages en calls-to-action. Even noodzakelijk zijn lead intelligence. lead managent en tracking tools. Het gebruik van een centrale marketing database helpt daarbij om op een efficiënte manier extra gegevens  te capteren, op te slaan en zo extra informatie rond je lead en toekomstige klant te verzamelen.

    welke factoren dragen bij aan de stijging in verkoop

Inbound werkt.

93% van de bedrijven die inbound toepast ziet een verhoging van het aantal leads. Meer cijfers? Het volledige marketing ROI Report van Hubspot en MIT kan je hier nalezen.

Lees het volledig marketing ROI Report van HubSpot en MIT

 

SCHRIJF JE IN OP ONZE NIEUWSBRIEF

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Managing partner leadstreet ✪ Diamond HubSpot Partner ✪ Top 50 HubSpot Agency worldwide