HubSpot beste marketing automation tool volgens G2 Crowds rapport

Geschreven door Johan Vandecasteele op 27 april 2017

Wij zijn er al jaren van overtuigd dat HubSpot de nummer één is onder de marketing automation tools. Ook het recente ‘Grid for Marketing Automation’ rapport van G2 Crowd bevestigt die positie. Met een topscore voor klantentevredenheid, de grote marktaanwezigheid en een sterk vertrouwen bij de gebruikers zelf, komt HubSpot als een marktleider uit het G2 Crowd-onderzoek.

De scores van G2 Crowd: een greep uit de praktijk

G2 Crowd is gespecialiseerd in het verzamelen van onafhankelijke, real-time gebruikersreviews voor zakelijke oplossingen. Daardoor is het een waardevolle dienst voor wie een B2B-aankoop plant, onder meer dankzij 150.000+ onafhankelijke, gecontroleerde reviews van gebruikers.

Maar G2 Crowd doet meer dan alleen reviews verzamelen. Op basis van die massale informatie – de gebruikersreviews, maar ook data uit online bronnen en sociale netwerken – maakt G2 Crowd real-time ratings op voor elk product. Dat doen ze aan de hand van een algoritme.

De scores van G2 Crowd moet je dus niet lezen als het resultaat van een steekproef door analisten, maar ze geven je een brede view op de huidige markt, gebaseerd op recente, dagelijkse praktijkbevindingen van echte gebruikers.

De G2 Crowd Grid℠: een overzichtelijk vertrekpunt

Producten die beoordeeld worden door G2 Crowd, worden opgedeeld per toepassingsveld en vervolgens op een Grid℠ geplaatst. De plaats die ze krijgen op die Grid℠, wordt bepaald op basis van hun klantentevredenheid (customer satisfaction, gebaseerd op reviews van gebruikers) en marktaanwezigheid (market presence, gebaseerd op marktaandeel, vendor size en social impact). Die opdeling ziet er als volgt uit:

  • Leaders: krijgen een hoge beoordeling van G2 Crowd-gebruikers en hebben een substantiële schaalgrootte, marktaandeel, en globale support- en servicemiddelen. Op de Grid℠ voor marketing automation vinden we in deze categorie bekende namen als HubSpot, Pardot, Marketo, Act-On en Adobe Campaign.
  • High Performers: zijn producten die hoge ratings krijgen van hun gebruikers, maar (nog) niet over de schaalgrootte en het marktaandeel beschikken van de leiders.
  • Contenders: hebben een aanzienlijke aanwezigheid op de markt en beschikken over de nodige middelen, maar scoren beneden het gemiddelde op het vlak van gebruikerstevredenheid of kregen nog niet voldoende gebruikersreviews voor een correcte beoordeling.
  • Niche solutions: zijn minder aanwezig op de markt dan leiders. Ze kunnen goed scoren op het vlak van gebruikerstevredenheid, maar kregen nog niet voldoende gebruikersbeoordelingen voor een correcte totaalscore.

De informatie achter de Grid: een weelde aan detail

Een erg waardevol kenmerk van elke Grid℠ die G2 Crowd beschikbaar maakt, is dat er een weelde van informatie achter schuilgaat. Dat is ook het geval bij de Grid℠ for Marketing Automation voor het voorjaar van 2017. Zo worden onder meer de volgende kenmerken vergeleken:

  • Productprofiel: elk product in een Grid℠ wordt afzonderlijk voorgesteld. De subscores voor de klantentevredenheid (gewogen tegen de gemiddelde score voor elke factor) worden hier in detail getoond, net als de best beoordeelde features en minst positief beoordeelde features. Ook de topbranches en bedrijfsprofielen bij de gebruikersbasis worden vermeld.
  • Klantentevredenheid: alle producten worden naast elkaar gezet in een raster en de klantentevredenheid wordt vergeleken. Hierbij worden ook alle subscores op een rij getoond. Zou iemand het product aanraden? Evolueert het product in de juiste richting? Voldoet het aan de verwachtingen? Is het gebruiksvriendelijk? En hoe is de support?
  • Features: De mogelijkheden die elk product biedt, worden op dezelfde manier vergeleken. Om alles overzichtelijk te houden, wordt een opdeling gebruikt voor verschillende domeinen. 

HubSpot: leider met de allerhoogste klantentevredenheid

In het Marketing Automation Spring 2017-rapport van G2 Crowd oogst HubSpot heel wat lof. Als leider op de Grid℠, laat HubSpot de allerhoogste score noteren op het vlak van klantentevredenheid en scoort het ronduit schitterend voor support (93%). HubSpot heeft bovendien het hoogst aantal beoordelingen: 1.243 (!) reviews door gebruikers.

hubspot-marktleider-g2crowd-rapport-1.jpg

HubSpot komt naar voren als een leider in ons Spring 2017 Marketing Automation Grid Report, waarbij we ons baseren op hun sterke marktaanwezigheid en hoge scores voor klantentevredenheid, zegt Mitch Lieberman, director of research bij G2 Crowd.

Dat ligt ook in lijn met de strategie van HubSpot, waarbij zwaar wordt ingezet op ondersteuning en gebruiksgemak van de software. Alleen op die manier kan een marketing automation tool efficiënt worden gebruikt door de klant, en dat is fundamenteel om klanten resultaten te doen halen en dus tevreden te houden op lange termijn.

HubSpot-klanten (kleinere bedrijven tot 50 werknemers en middelgrote bedrijven met 51 tot 1.000 werknemers, in velden zoals marketing, reclame, software en IT) weten die insteek ook te waarderen. Dit blijkt uit een NPS (Net Promoter Score, een middel om klantenloyaliteit te meten) van 72. Een opmerkelijk betere score dan het gemiddelde van 55 in deze categorie.

En het schept duidelijk ook vertrouwen voor de toekomst, want maar liefst 94 procent van de reviewers vindt dat HubSpot zich in de juiste richting beweegt. De combinatie van constante innovatie, uitbreidingen en verbeteringen, gekoppeld aan een sterke groei (met nieuwe kantoren in onder meer Singapore en Berlijn), wordt dus gesmaakt door de klantenbasis.

De klantentevredenheid van HubSpot wordt met name onderlijnd door de hoge scores voor ‘kwaliteit van ondersteuning/support’ en ‘gemak van zakendoen’, twee facetten waarop het beter scoort dan het gemiddelde in deze categorie. Daarnaast beoordeelde 95 procent van onze reviewers het product met vier van de vijf sterren of beter, aldus Lieberman.

HubSpot: sneller terugverdiend dan de rest

Daarnaast blijkt dat een investering in HubSpot zich ook sneller terug laat verdienen dan bij concurrenten: de gemiddelde ROI payback periode bedraagt amper 11 maanden, waar dit bij andere spelers als Act-On 13 maanden bedraagt en bij Marketo 15 maanden.

Los van de topscore. Waarom blijven wij onder de indruk van HubSpot?

HubSpot is onze tool. Na werken met andere MA-tools hebben we in 2013 resoluut de keuze gemaakt voor HubSpot. Een bewuste keuze, want HubSpot is de enige marketing automation tool waar wij voor onszelf én voor onze klanten mee werken. En die we ondertussen * kucht * nogal goed kennen.

waarom-wij-hubspot-indrukwekkend-vinden.jpg

HubSpot blinkt voor ons vooral uit in performantie. Wie een Inbound Marketing strategie wil uitrollen, vindt in HubSpot dé perfecte tool. Consistent, geïntegreerd, een all-in tool. Alles wat je nodig hebt. En bijzonder gebruiksvriendelijk - en schaalbaar.

Met hun continue innovaties scoort HubSpot extra fanpunten bij ons. Na de eigen (én gratis) CRM - de logische counterpart voor de marketing-tool - in 2014, voegt HubSpot continu kleine en grote aanpassingen en uitbreidingen toe aan de toolset. Wij zitten in tal van bèta-programma's, en kunnen ze vaak uittesten (en feedback bezorgen).

Bovendien zit je door de marktpositie van HubSpot bij een goede partner: de markt van de MA-tools is de laatste jaren dermate ontploft, dat er vroeg of laat of een shake-out volgt, of een consolidatie. En dan zit je liever bij een solide topspeler, die wereldwijd actief is.

Meer weten over HubSpot?

leadstreet beschikt als Platinum Certified Partner over de meest gekwalificeerde kennis in België over HubSpot en Inbound Marketing. Meer weten of Inbound voor jouw bedrijf relevant kan zijn - of interesse in een HubSpot-demo? Geef ons een seintje!

Plan een Inbound Marketing gesprek 

Categorie: Inbound marketing, Marketing Automation, HubSpot

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Johan is een van de oprichters van leadstreet.be, Platinum HubSpot Partner. Marketeer en Mediaman van origine (Corelio, Sanoma, Minoc, … ) met een sterk geloof in on line en content. Voorliefde voor e-mail als responstool en HubSpot als inbound tool. HubSpot-Certified op 12 niveau's. Sportman, foodie en fan van Fender (en PRS).
Vind mij op: