HubSpot Growth stack: alle HubSpot-producten eenvoudig uitgelegd

Geschreven door Johan Vandecasteele op 4 augustus 2017

(update 23 oktober 2017) Kudos voor HubSpot. Ze begrijpen immers in Boston dat marketeers en sales moeten samenwerken. Dat we hetzelfde doel najagen: klanten. Omzet. Sales. En dat elke afdeling eigen noden heeft. Marketing heeft een marketingtool nodig. Sales een CRM, plus extra tools. En die moeten écht met elkaar kunnen samenwerken.

hubspot-marketing-stack

Omdat HubSpot begreep dat niet iedere organisatie nood heeft aan een ultieme CRM als SalesForce, brachten ze in 2014 de gratis HubSpot CRM uit. Op maat van een klein tot middelgroot bedrijf én met een perfecte integratie met de HubSpot Marketingtool.

In 2016 en 2017 volgden nog andere producten, die samen de HubSpot Growth Stack vormen. Tijd voor ons, als Platinum Partner, om ze even op een rijtje te zetten, én uit te leggen wat ze doen, wat ze waard zijn en wat ze kosten.

beste-prijs-voor-hubspot-1.jpg

De volledige HubSpot-stack ziet er op dit moment zo uit (de Customer Hub staat hier al in het plaatje, maar wordt pas Q1 2018 verwacht):  

hubspot-tech-stack-inbound-17-1.jpg

 #1 HubSpot Marketing: het moederschip

Wat doet het?

HubSpot Marketing is het moederproduct van HubSpot. De absolute nummer 1. Het is een marketingtool waarmee jij jouw volledige Inbound Marketing kan uitvoeren. Van het posten van blogs over het maken van landingspagina's, het sturen van mails, het uitsturen van social, lead scoring over workflows, marketing automation en rapportering.

hubspot-marketing.png

Onthoud: een complete Inbound-tool. Praktisch én volledig. En met -tig out of the box integraties met bijvoorbeeld SalesForce, EventBrite, GoTowebinar, Dropbox, ...

Goed?

Wel. We zijn niet echt onbevooroordeeld (wij zijn immers HubSpot Platinum Partner en hebben meer dan 30+ HubSpots lopen bij klanten), maar wij vinden het de n° 1. Niet wij alleen, trouwens. Ook diverse studies bevestigen die status.

Wat kost het?

HubSpot Marketing komt in drie versies: Basic, Pro en Enterprise. De prijs wordt fundamenteel bepaald door het aantal contacten die je hebt. Basic is beperkt qua functionaliteiten en gelimiteerd op aantal bezoekers. Een echte instapversie dus, die je snel bent ontgroeid. De keuze voor Pro of Enterprise wordt vooral ingegeven door 1) het aantal contacten, of 2) technische argumenten (bijvoorbeeld als je jouw HubSpot op vier verschillende domeinen wil plaatsen).

hubspot-marketing-basic-pro-enterprise

Meer weten?

Geef ons een seintje. Of makkelijker: boek rechtstreeks een afspraak met ons (zo zie je ook de HubSpot Sales Pro-tools in actie). 

#2 HubSpot Marketing Starter

Naast de Basic-versie is recent ook de Marketing Starter toegevoegd aan het aanbod.

Wat doet het?

Marketing Starter biedt je enkele functionaliteiten van het moederpakket.

Deze tool helpt je om leads te capteren via formulieren van jouw website (WordPress, Drupal, ...), of via een pop-up, en het surfgedrag van deze leads op jouw website te volgen en analyzeren.

hubspot-marketin-starter.png

Goed?

Absoluut. Maar begrijp dat deze tool op zich een relatieve one-trick-pony is, en thuishoort in een ruimere marketingstack. Zo kan je deze tool out-of-the-box integreren met mailtools als MailChimp of CampaignMonitor, waarmee je jouw leads dan verder kan nurturen. Want dat kan je immers niet met deze Starter.

Wat kost het?

Bijzonder weinig. Marketing Starter kost je 50 euro per maand.

Meer weten?

Onze tip: combineer dit sowieso met de gratis (!) HubSpot CRM voor een perfecte marketing-salesintegratie. Meer weten over hoe jij deze tool in je marketing-stack kan integreren? Geef ons een seintje. Of makkelijker: boek rechtstreeks een afspraak met ons

#3 Hubspot Marketing Free

Wat doet het?

Een afgeslankte versie van Marketing Starter. In essentie is het een tool om via een pop-up (het aantal velden dat je kan gebruiken is beperkt) leads te capteren op je site. Het surfgedrag van deze leads kan je -opnieuw beperkt- analyseren (de historiek die wordt bijgehouden is beperkt tot slechts 7 dagen):

hubspot-marketin-free.png

Oh ja, en er staat een HubSpot-branding op je pop-ups.

Goed?

Mwa. Ons advies? Haal beter gewoon 50 euro per maand boven voor Marketing Starter. Ook deze tool hoort trouwens weer thuis in een ruimere marketingstack, en kan je integreren met mailtools als MailChimp of CampaignMonitor, waarmee je jouw leads dan verder kan nurturen.

Wat kost het?

Niks: het is volledig gratis. Maar we herhalen: haal beter je VISA-kaart boven en spendeer die extra 50 euro voor een upgrade naar Starter.

Meer weten?

Geef ons een seintje. Of boek een afspraak met ons. We activeren er eentje voor je. Op onze kosten! En geven je een korte rondleiding.

#4 HubSpot CRM

Wat doet het?

Het HubSpot CRM helpt je salesteam. Zij staan dag in, dag uit in contact met klanten en prospects, en dit CRM helpt het overzicht en de historiek bewaren. Ook voor de salesmanager is een CRM van goudwaarde: het helpt om een overzicht te geven van de deals, activiteiten van salesmensen, plus een prognose te maken van wat in de salespipeline zit:

hubspot-crm-deals.png

Goed?

Bijzonder. We gebruiken het dag in, dag uit. We houden van de praktische bruikbaarheid, de efficiëntie, de samenwerkingsmogelijkheden met collega's en de integratie met HubSpot Marketing. Ben je een grote organisatie (lees: met héééél veel sales reps) en heb je nood aan een zeer complexe rapportering? Kijk dan even verder naar (betalende/dure) tools zoals SalesForce.

Wat kost het?

Op dat vlak is het een absolute no-brainer: het is en blijft gratis. G-R-A-T-I-S.

Meer weten?

Geef ons een seintje. Of boek een afspraak met ons. We activeren HubSpot CRM voor je, en kijken of we je kunnen helpen met de configuratie. En challengen ook nog je sales processen en route :-)

#5 DE NIEUWE HubSpot Sales PrOFESSIONAL

Wat doet het?

Sales Professional (vanaf 1 november 2017 beschikbaar) is een sales-tool voor grotere teams. Deze nieuwe versie, HubSpot Sales Professional, vertrekt van de huidige tool, maar krijgt een resem upgrades, waaronder:

  • automation-functionaliteit (waarbij je taken en deals kan automatiseren)
  • extra reporting
  • een nieuwe predictive lead scoring
  • smart notifications (op basis van AI, die aangeven welke van je leads het meeste engagement toont
  • de mogelijkheid om ook producten aan je deals te koppelen.

Wat kost het?

Het komt bovenop je CRM (remember: die is gratis). Sales Professional kost je 400 euro per maand, voor een team van maximum 5 personen (extra seats kan je aankopen aan 80 euro/maand).

Goed?

Wel. De tool is er nog niet. Zodra die er is, vullen we hier aan.

#6 NIEUWE HUBSPOT SALES STARTER

WAT DOET HET?

Sales Starter (vanaf 1 november 2017 beschikbaar) is een afgeslankte versie, maar met volledige functionaliteiten als Sequences (het automatiseren van mails vanuit sales reps), de mogelijkheid voor leads om zelf afspraken te boeken in de agenda van je sales, of om via live chat te praten met een van je reps.

hubspot-sales-professional-vs-starter.jpg

WAT KOST HET?

Het komt bovenop je CRM (remember: die is gratis). Sales Starter kost je 50 euro per gebruiker per maand.

GOED?

Begrijp jij (net als HubSpot) dat jouw prospecten vandaag zelf de conversatie willen aangaan? En dat sales automation de efficiëntie van je sales zal verhogen? Juist, dan ken je onze mening al.

#7 NIEUWE HUBSPOT SALES FREE

WAT DOET HET?

Sales Free (vanaf 1 november 2017 beschikbaar) is de basisversie, waarbij er limieten staan op wat je kan doen. En de live chat-functie heb je hier niet meer.

WAT KOST HET?

Niks.

GOED?

Absoluut. De kans dat je tegen de limieten aanloopt is groot. 

#8 EN DIE CUSTOMER HUB?

Customer Hub wordt een  volledige nieuwe tool voor het beheren van je klanten, het meten van happiness (NPS), het oplossen van klantenissues, het voorspellen van retentie … Kortom: een tool die specifiek ontwikkeld is voor customer success-teams.

De tool wordt mondjesmaat eind 2017, begin 2018 in beta geplaatst. Deze zal betalend zijn.

Conclusie

HubSpot heeft een aardige tool stack opgebouwd. Van het complete moederproduct tot een absoluut instapproduct. Voor je marketingteam én voor je salesteam.

Meer weten wat HubSpot voor jou kan betekenen, en wat wij voor jou kunnen betekenen binnen het Inbound Marketing-proces? 

Leg dan een gesprek met ons vast. We praten je door jouw vragen, behoeften en geven je onze eerlijke mening en gratis advies. Een meeting boeken met ons (binnen een HubSpot Sales Pro-tool) doe je hier:

 

Categorie: Sales, Marketing Automation, HubSpot

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Johan is een van de oprichters van leadstreet.be, Platinum HubSpot Partner. Marketeer en Mediaman van origine (Mediahuis, Sanoma Magazines, Minoc, … ) met een sterk geloof in on line en content. Voorliefde voor e-mail als responstool en HubSpot als inbound tool. HubSpot-Certified op 13 niveau's. Sportman, foodie en fan van Fender (en PRS).
Vind mij op: