Met welke content trek je nieuwe leads aan in jouw Top Of the Funnel (TOFU)?

Geschreven door Janneke Scheepers op 10 oktober 2016

Door op je website de drie stadia van de Sales Funnel te vullen met op maat gesneden content, krijg je een effectieve setup voor je Inbound Marketing. In dit artikel geven we tips voor content waarmee je nieuwe bezoekers aantrekt en ze jouw Top Of the Funnel in leidt.

Remind me: wat is die Top Of the Funnel (TOFU) ook alweer?

In de Top Of the Funnel wil je een specifieke doelgroep naar je website trekken. Dat doe je met content die specifiek op het lijf is geschreven van je Buyer Persona’s: een representatie van je ideale klantenprofielen.

sales-funnel-tofu-mofu-bofu.jpgHet doel van deze ‘TOFU’-content is je publiek informeren of educeren over een specifieke vraag, behoefte of probleem dat ze willen oplossen. Belangrijk: zonder dat je al begint te verkopen, want dat doe je pas verderop in de sales funnel.

Je richt je dus op je Buyer Persona en probeert zoveel mogelijk relevant verkeer naar je website te trekken.

Je TOFU-content heeft vooral het educeren van bezoekers als doel: behulpzaam zijn door vragen op te lossen. Hiermee help je de bezoeker om zijn probleem helder te krijgen, zodat hij op zoek kan gaan naar de oplossing en een stap verder kan zetten.

Door goede antwoorden te geven, help je de bezoeker om zowel probleem als oplossing helder voor ogen te krijgen, zodat hij verder kan gaan in zijn aankooppad, de Buyer’s Journey. Hij stroomt dan wellicht door naar de Middle Of the Funnel, waar je hem kunt converteren in een (Marketing Qualified) lead.

TIP: zorg dat je content interessant, deelbaar, informatie en bruikbaar is!

Typische TOFU-content

In de praktijk zullen blogposts vaak het grootste deel van je TOFU-content uitmaken. Ze zijn toegankelijk en ideaal om de aandacht van prospects mee te trekken en kennis te delen. En goed voor je SEO. Maar wees creatief: ook een infographic, cartoon, video of poll kan erg goed werken in dit stadium. Een paar voorbeelden:

  • een blogpost over een prangende vraag die jouw Buyer Persona stelt,
  • een video-tutorial,
  • een infographic die een proces of situatie in één oogopslag verheldert,
  • een stevig opiniërende column

Optimaliseer je contentaanbiedingen voor SEO met keywords (die je Buyer Persona in deze fase zou gebruiken!) en promoot ze op social media. Dat levert je bezoekers op: organisch (SEO) en social (extra distributie).

drip-campagnes-doel-educeren-en-kwalificeren.pngVoorzie call-to-actions

In de TOFU-fase draait het allemaal om het aantrekken van de juiste bezoekers en het opbouwen van een relatie.

Maar ... zorg wel dat je steeds een relevante vervolgstap biedt, zoals een whitepaper of ebook met oplossingen. Dat zet je achter een landingspagina met inschrijfformulier.

Moedig prospects aan om hun contactgegevens te ruilen voor deze waardevolle content. Voorzie dus relevante call-to-actions op strategische plaatsen, bijvoorbeeld in de sidebar van je blog en onderaan je blogposts. Lees hoe je een goede call to action maakt.

Het is belangrijk om steeds een relevante volgende stap te bieden waarmee je bezoekers verder de funnel in leidt.

Voorbeeld van slimme TOFU-content

Een voorbeeldje uit mijn eigen praktijk. Fanatieke wielerrecreanten kennen allemaal 'La Marmotte', een toertocht door de Franse Alpen over vier cols. Iedere wielrenner die overweegt de Marmotte te fietsen, wil weten hoe hij of zij hiervoor moet trainen.

Zoek in Google maar eens naar: ‘trainen voor Marmotte’.

Bij mij worden de eerste posities bezet door Marmottecyclo.nl, een website van een reisorganisatie die Marmotte-arrangementen aanbiedt.

Op die site vind je alles over trainen voor de Marmotte, van trainingsschema’s tot last-minute tips. Het is deskundige en gedetailleerde informatie, precies wat je moet hebben als aspirant Marmotte-rijder. Boven elk blogbericht staat een call-to-action die oproept om een ebook te downloaden.

De reisorganisatie heeft de bovenkant van haar website op een heel slimme manier gevuld met behulpzame content die de juiste bezoekers - fanatieke wielerrecreanten - aantrekt.

Samenvattend

In je TOFU-content kom je nog even niet met productdetails of aanbiedingen op de proppen. Houd je blogposts informatie en educatief. Beschrijf eerst de problemen en behoeften van je Buyer Persona’s, geef ze de kennis die ze nodig hebben om zich verder in te lezen en bouw op die manier vertrouwen op.

Vervolgens ben je behulpzaam door een relevante volgende stap te bieden middels een call-to-action en een landingspagina, waar je interessante Middle Of the Funnel-content aanbiedt!

Converteert jouw content niet? Download dan ons ebook 'Content that converts', en ontdek hoe je jouw content strategisch moet inzetten op je website. Bij elke fase van de Buyers Journey vraagt de prospect immers om unieke content:

DOWNLOAD HET EBOOK CONTENT THAT CONVERTS

Categorie: Bloggen, Content, Inbound marketing, Lead Generation

Janneke Scheepers

Janneke Scheepers

Janneke is online journaliste van origine en ontwikkelde zich tot allround content specialiste. Krijgt na ruim tien jaar in het vak nog altijd een kick van het schrijven en publiceren van webteksten. Specialiteiten: bloggen, SEO, WordPress, social media en e-mailmarketing. Janneke heeft een wielerblog waarop ze haar passie voor wielrennen en schrijven combineert.
Vind mij op: