Waarom Buyer Personas essentieel zijn voor je digitale strategie

Geschreven door Johan Vandecasteele op 4 januari 2017

In een vorig artikel hebben we uitgelegd wat Buyer Personas precies zijn. Vandaag gaan we na waarom die Buyer Personas zo belangrijk zijn voor je marketing, digitale strategie, interne werking, website enzoverder. Goede Inbound Marketing vraagt absoluut een goed begrip van je doelgroep.

Eerst even opfrissen:

Buyer personas zijn je ideale kopers

HubSpot slaat de nagel op de kop met de volgende definitie:

A buyer persona is a fictional representation of your ideal customer based on real data about customer demographics and online behavior, along with educated speculation about their personal histories, motivations, and concerns.

Kortom: een buyer persona is de blauwdruk van je ideale klant.

Waarom Buyer Personas essentieel zijn voor je digitale strategie (en jouw bedrijfsresultaten)

We geven je zes redenen waarom jij Buyer Persona moet definiëren voor jouw bedrijf:

#1. Buyer persona dwingen je om customer centric te denken

Buyer personas bieden je een bijzonder inzicht in je (potentiele) klanten: wie zijn ze, waar zijn ze mee bezig, wat zijn hun pijnpunten, waar kan ik ze bereiken, wat boeit hen in hun privéleven, …

buyer-persona-dwingen-je-om-customer-centric-te-denken

Zo’n fundamentele oefening doet je nadenken over de waarde van jouw producten versus die van je concullega’s, over de stappen die een prospect maakt naar aanloop van een aankoop (de buying cycle), over je communicatie, website, salesproces, enzoverder. Bij-zon-der waardevol – geloof ons.

#2. Buyer persona zetten departementen op dezelfde lijn

Buyer Personas verscherpen niet alleen de focus van je teams, maar zorgen er ook voor dat iedereen dezelfde taal spreekt. Marketing vindt natuurlijk dat zij de juiste zaken doet voor sales, en sales vindt ongetwijfeld dat marketing dat niet 100% doet (klinkt bekend, toch?).

2-buyer-persona-zetten-departementen-op-dezelfde-lijn

De hele oefening die je doorloopt bij het definiëren van je persona alligneert je team. De doelen zijn namelijk hetzelfde: klanten helpen met hun aankoop, en ze helpen om hun doel te verwezenlijken.

#3. Door Buyer Persona kan je jouw marketingbudget efficiënter toewijzen

Het begrijpen van je klanten laat je toe beter te communiceren. Een no-brainer, feitelijk. Je hanteert de juiste taal en je kan de vinger leggen op de juiste pijnpunten. Je focust je marketinginspanningen ook op de juiste media en platformen, en je begrijpt het digitale gedrag van je klanten beter.

Wijst je onderzoek – bijvoorbeeld – uit dat je klanten bepaalde informatie zoeken op een specifiek sociaal kanaal, dan weet je als marketingteam dat daar de opportuniteiten liggen.

#4. Jouw content is het antwoord op prangende vragen van je klanten

Blogartikels, video’s of slideshare-presentaties; jouw content moet de problemen van je klanten beantwoorden. Maar enkel als die content op maat geschreven is van je ideale koper, wordt jouw content relevant. En die ideale koper, dat is je buyer persona.

Hoe relevanter en bruikbaar je content is, hoe meer die bovendien gedeeld zal worden, en hoe beter je zal scoren in zoekmachines. Dat inzicht is van onschatbare waarde om je contentplan op te stellen of om de buying cycle van je klanten te mappen. Zo kan je jouw inspanningen richten op het aantrekken van waardevolle bezoekers, leads en klanten.

#5. Focus je website op conversie

Het begrijpen van welke informatie je kopers zoeken, geeft je kennis om je de website optimaliseren voor maximum engagement en conversie. Denk maar aan gebruiksvriendelijke navigatiepaden waarin je de kopers wil begeleiden, met passende calls-to-action en aanbiedingen.

2-optimaliseer-je-website-voor-maximum-engagement-en-conversie

#6. Meer focus, betere resultaten

Uit diverse studies blijkt dat B2B-bedrijven die én customer centric zijn, én buyer persona centraal stellen het consistent beter doen dan hun concurrenten. Het begrijpen van je potentiele klanten geeft een concurrentieel voordeel om

  1. nieuwe klanten te werven, maar ook om
  2. bestaande klanten te behouden, of te upsellen.

Conclusie

Buyer personas vormen de blauwdruk van je ideale klanten. Het creëren van Buyer Personas binnen jouw bedrijf heeft belangrijke voordelen - en finaal betere resultaten. What's not to like?

In een volgend artikel gaan we na hoe je jouw Buyer Persona kan definiëren.

(origineel artikel 3 juli 2014, update 4 januari 2017)

Download gratis template Buyer Persona

 

Categorie: Inbound marketing, Buyer Persona

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Johan is een van de oprichters van leadstreet.be en leadstreet uk ltd. Platinum HubSpot Partner. Marketeer en Mediaman van origine (Mediahuis, Sanoma Magazines, Minoc, … ) met een sterk geloof in on line en content. Voorliefde voor e-mail als responstool en HubSpot als inbound tool. HubSpot-Certified op 14 niveau's. Sportman, foodie en fan van Fender (en PRS).
Vind mij op: