Waarom wij de rechterkolom op onze HubSpot blog hebben gesloopt

Geschreven door Johan Vandecasteele op 1 maart 2017

Een rechterkolom (of linkerkolom) op je blogpagina was lange tijd een best practice. Het gaf je de mogelijkheid je bezoeker andere content aan te bieden. Of ze te leiden naar een inschrijving op newsletter. Of het downloaden van je laatste ebook.

No more. Wij hebben de rechterkolom op onze HubSpot blog gesloopt. En hier is waarom.

waarom-we-de-rechterbalk-op-onze-hubspot-blog-hebben-gesloopt.png

Vraag je af: wat is het doel van je blog?

Vanuit onze Inbound Marketing-strategie is het antwoord op deze vraag helder: wij maken content die de taak heeft de juiste bezoekers naar onze website aan te trekken. Onze blog is een strategische contentomgeving. Punt.

Wil je méér lezen over hoe Inbound Marketing werkt - en wat de vier fases (Attract-Convert-Close-Delight) inhouden? Lees hier verder.

de-vier-fases-van-inbound-marketing-uitgelegd.jpgBovendien willen we onze bezoeker een goede (lees)ervaring bieden. Als je de bezoeker je blogartikel in een stoffige omgeving treft, hoef je hoogstwaarschijnlijk geen conversie te verwachten (noot: Amazon blijft toch de uitzondering op deze regel vind ik, maar soit). Leesbaarheid staat daarbij bovenaan het lijstje. 

Achterliggend wil je dat je blog geoptimaliseerd is naar SEO (on-page SEO) toe, zodat die opgepikt wordt door zoekmachines. En je wil graag dat je artikels gedeeld worden. Delen betekent extra distributie (meer eyeballs), plus engagement met je bezoekers - gedrag dat je graag aanmoedigt en capteert.

wat is het secundaire doel van je blog?

Uiteraard wil je niet dat een bezoeker wegklikt na het lezen van je content. Je wil ze een volgende stap laten nemen. Het downloaden van een ebook bijvoorbeeld, of het inschrijven op een komend webinar. Zo capteer je de data van je bezoeker in je database, en maak je van je bezoeker een lead.

Die next step zie je frequent onder de vorm van een CTA (call-to-action) die verpakt zit in een banner, knop of tekstlink, zoals deze bijvoorbeeld:

Download ebook 18 SEO Myths You Should Leave Behind in 2017

Deze 2 doelen linken we even met een aantal vaststellingen die we doen:

VASTSTELLING #1: je content wordt vaak mobiel gelezen

Wist jij dat gemiddeld meer dan 50% van je content niet op een regulier desktopscherm wordt gelezen, maar op een tablet of smartphone? Op een kleiner scherm is leesbaarheid (én ook klikbaarheid, dus conversie) van een volledige andere orde. Je primaire desktopdesign 'klopt' dus niet meer in de praktijk.

Vaststelling #2: Accelerated Mobile Pages (Google!) on the rise

Accelerated Mobile Pages (AMP) is een open standaard om webpagina’s sneller te laden op mobiele toestellen - en Google wil die pagina’s graag extra ondersteunen door ze wat voorrang te geven in mobiele zoekresultaten.

Wat die AMP's doen met je pagina is alle 'ballast' weghalen in functie van snelheid en leesbaarheid. Dus weg met je hero-image, weg met je balken, etcetera. Kijk maar even wat AMP doet met deze pagina; die ziet er helemaal gestript uit (preview vanuit onze HubSpot, waar we de AMP-versie in béta meetesten):

blog-design-voorbeeld-leadstreet-amp.png

Bedoeling van dit alles? Een snellere (en dus betere) leeservaring bieden aan je mobiele bezoekers. Een marginaal fenomeen is het niet, want in de US is 7% van de trafiek van uitgevers reeds trafiek onder de vorm van AMP-pages. Bij ons (leadstreet) ligt dat percentage (voorlopig) nog wat lager:

blog-design-voorbeeld-Accelerated-Mobile-Pages.png

VASTSTELLING #3: waar converteren je cta's?

Volgens klassieke best practices wordt een call-to-action (CTA) onderaan je artikel gezet. Maar ... uit een recente grote optimalisatie-oefening van HubSpot blijkt dat niet de traditionele CTA's onderaan een artikel, maar CTA's in het artikel de meeste conversies opleveren.

Combineer je die met de rechterkolom, dan moeten je CTA's een extra rondje vechten om de aandacht met al die andere elementen, wat de conversie ook niet altijd verhoogt.

VASTSTELLING #4: die rechterkolom wordt gewoon minder gebruikt

We horen het niet alleen van conversiespecialisten: "Een rechterkolom werkt niet". Ja - generalisaties en UX; fout idee. We know. Maar in dit geval bevestigt ons eigen HotJar-onderzoek het. De rechterbalk wordt wél gebruikt op ons blogoverzicht, maar best weinig op de blogdetailpagina's. Onze verklaring: de intentie van het overzicht is ... een overzicht geven (dus keuzes aanbieden waar mensen op zoeken), die van een detailpagina ... het lezen van de post zelf.

blog-design-hotjar-research.png

Wat ons brengt bij: weg met die rechterkolom!

Bovenstaande argumenten geven ons genoeg ammunitie om de beslissing te nemen: de rechterkolom op onze blogdetailpagina gaat er uit. Volle focus op leesbaarheid en conversie:

blog-design-voorbeeld-leadstreet.png

Of onze argumentatie steek houdt? We houden onze analytics in de gaten en geven je later een cijfermatige update: wat doet deze aanpassing met onze trafiek, leestijd-op-de-pagina of conversie?

Zijn wij de enigen die dit doen?

Bah nee. Uiteraard niet. Laten we eerlijk zijn: een pak andere sites hebben de stap al geruime tijd genomen. Facebook bijvoorbeeld, met de Facebook notitie

blog-design-voorbeeld-facebook-notitie.png

Volgens Facebook is dit trouwens "Een mooie optie voor bedrijven om een langer verhaal te schrijven op de Facebook-pagina. Heb je als bedrijf geen website met ruimte voor een blog, dan is dit een handige (extra) optie." Wij mompelen enkel dingen als 'Don't build your house on rented land' als we dit soort zaken lezen.

Of de andere grote netwerken als LinkedIn (zelfde mompel trouwens)

blog-design-voorbeeld-linkedin.png

of een contentsite als Medium

blog-design-voorbeeld-medium.png
 

Tijd om Jouw (hubspot-)blogpagina te optimaliseren?

Je begrijpt de opportuniteiten van het Content/Inbound-verhaal? En je wil jouw blogpagina's (HubSpot) optimaliseren? Geef ons een seintje. We hebben nogal wat affiniteit met content (onze achtergrond is de uitgeefwereld - kranten, magazines, websites, custom media en events), een technisch zeer sterk developersteam en - als enige Platinum HubSpot-partner in België - het meeste HubSpot-ervaring met klanten als Amplexor, euroscript, Antwerp Management School, SD Worx, Zenito, Conundra, Mediahuis, GDaaS, Slickss, hypotheek.winkel, TrimbleTL, Bloovi en Unbounce.
Laten we praten over jouw website
Wat HubSpot over ons zegt:
 

leadstreet are leading the way in a number of ways and are a trusted HubSpot Platinum Partner. They practice what they preach when it comes to Inbound Marketing. They are experts in how to grow businesses online and they know how to prove an ROI on marketing.

They have both technical expertise and are business savvy. With their background in publishing, they have an exceptional feel for the use of content. On top of all that they are a pleasure to work with. I highly recommend them! - Steve Vaughan, HubSpot

 

Categorie: Bloggen, Content, Inbound marketing, HubSpot, Webdesign

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Johan is een van de oprichters van leadstreet.be, Platinum HubSpot Partner. Marketeer en Mediaman van origine (Mediahuis, Sanoma Magazines, Minoc, … ) met een sterk geloof in on line en content. Voorliefde voor e-mail als responstool en HubSpot als inbound tool. HubSpot-Certified op 13 niveau's. Sportman, foodie en fan van Fender (en PRS).
Vind mij op: