#Inbound14: HubSpot begeeft zich op de CRM-markt

Johan Vandecasteele
Johan Vandecasteele
17 september 2014

Inbound marketing ROI Sales HubSpot

DELEN
 

Inbound 2014, de hoogmis voor Inbound Marketing 2014, had gisteren een knaller van formaat in petto. HubSpot kondigde er het HubSpot Sales Platform aan, een geintegreerde omgeving die de brug slaat tussen Inbound Marketing en Customer Relationship Management.

HubSpot-kondigt-het-HubSpot-Sales-Platform-aan-op-Inbound14

Het enthousiasme waarmee die boodschap in Boston onthaald werd, verklapt dat dit meer betekent dan de zoveelste CRM-oplossing. HubSpot heeft met zijn Inbound Marketing platform de regels voor online marketing reeds grondig herschreven. Inbound Marketing leunt sowieso erg op de klantgegevens van een bedrijf, en in de praktijk zie je HubSpot vaak naadloos integreren met oplossingen als Salesforce.com, SugarCRM of Dynamics.

HubSpot Sales Platform (CRM + Sidekick) is een nagelnieuw systeem dat de troeven en het gebruiksgemak van HubSpot-tools naar CRM moet vertalen. Heel wat microtaken, zoals het loggen van e-mails en telefoongesprekken worden geautomatiseerd en slim geanalyseerd. Conclusies en acties die je bij het gebruik van verschillende tools manueel moet uitvoeren, worden nu in een dashboard met een klik geactiveerd.  Sidekick is geënt op het bestaande Signals, maar geeft nu nog veel meer extra -contextuele- informatie over je prospect dat het plukt uit allerlei bronnen op het web: de bedrijfssite, sociale media en nieuwsbronnen.

HubSpot-Sales-Platform-CRM-en-Sidekick-is-een-nagelnieuw-systeem

Wat HubSpot Sales Platform nog meer onderscheidt, is hoe het vertrekt vanuit de finale doelstelling van elk merk: meer verkoop genereren op alle mogelijke kanalen. De holistische benadering verenigt website, sociale media, directe contacten en email in één beheersbare omgeving die vanaf dag 1 inzetbaar is en helemaal meeschaalt met de omvang van je onderneming.

Om het met de woorden van CEO Brian Halligan te zeggen:

"HubSpot's CRM and Sidekick are perfect for companies that want to transform how they attract, engage, and delight prospects, customers and leads and want sales technology that matches today's buying process."

Verkopers moeten verkopen

Een nieuw CRM? Waarom moeten we daar zo’n groot gedoe van maken, denk je waarschijnlijk. De belofte die HubSpot maakt is belangrijk. HubSpot vindt namelijk dat de salesmensen zich moeten kunnen focussen op andere dingen dan hun database up to date houden en velden invullen.

Het bijhouden van een CRM kan snel vervelend worden. Naam, adres, bedrijf, contactgegevens, website, salesverslagen, … bijhouden is tijdrovend.  Erger: het neemt de aandacht weg van waar het allemaal om draait: verkopen, relaties bouwen en relaties onderhouden. Het lijkt alsof CRM’s eerder voor de controlezucht van de salesmanager gemaakt zijn dan voor de verkopers zelf.

HubSpot-vindt-namelijk-dat-de-salesmensen-zich-moeten-kunnen-focussen

Wat als die velden nu eens automatisch zouden kunnen ingevuld worden? Wat als het CRM nu eens zelf relevante context van de leefwereld van de klant zou opzoeken voor de verkoper, zodat deze een gepersonaliseerde en relevante email kan sturen, die rechtstreeks verwijst naar een belangrijke gebeurtenis van diens bedrijf, of zijn prive-leven. Zo geplukt van de website, van een social feed of van een nieuwsfeit?

En wat als datzelfde CRM nu eens een ijverige assistent zou worden bij prospectie, in plaats van een extra blok aan het been van de verkoper?

Deze filosofie (en meer) introduceert HubSpot in hun nieuwe Sales Platform. Wanneer je nu de naam ingeeft van je prospect, geeft het Sales Platform je meteen context rond die prospect. Het CRM is volledig geintegreerd in HubSpot, dus je zal meteen het digitale gedrag zien van die prospect op je site: heeft hij/zij je pricing-pagina bezocht, een ebook gedownload, …

Belangrijk: dit opzoekings-en invulwerk gebeurt allemaal in de achtergrond en volledig automatisch, zodat de verkoper zich met het creatieve verkoperswerk kan bezighouden.

Alle interacties met je prospect worden bijgehouden in de timeline

Het nieuwe HubSpot CRM maakt een klantenfiche aan en meteen ook een ondernemingsfiche. Alle interacties worden getoond op een interactieve timeline in een mooie, cleane interface.

Interacties met de klanten zijn zeer eenvoudig. Via een druk op de knop voeg je nota’s toe, verzend je emails of stuur je kalenderverzoeken. Bellen kan meteen vanuit HubSpots’ CRM, waarbij je de mogelijkheid hebt om het gesprek op te nemen en daarna door te sturen naar de manager. Alles wordt keurig bijgehouden in je timeline.

Bellen-kan-meteen-vanuit-HubSpots-CRM

Tot op dit moment heeft de verkoper nog geen enkele actie/formulieren moeten invullen: HubSpot vult alle relevante informatie zelf in, en verrijkt deze met de informatie die reeds aanwezig is in haar database.

HubSpot, de peetvader van Inbound Marketing, heeft verder de nodige dashboards die de managers op elk moment van de juiste informatie voorziet. Verwachte omzetten in elke fase van de aankoopcyclus worden met een druk op de knop visueel overzichtelijk voorgesteld.

Samengevat: HubSpot CRM in 6 functies

De centrale functies van HubSpot's CRM omgeving sluiten aan bij de basistools van elke marketeer:

  1. Database
    Verzamel gegevens rond je contacten, partners, contracten en taken in een toegankelijke en moderne database. HubSpot CRM creert automatisch bedrijfsfiches, legt links tussen contacten, ontdubbelt gegevens waar nodig en neemt alle kleine, tijdrovende details van je team over.
  2. Tijdslijn
    Met duizenden touch points en dozijnen kanalen, biedt de Tijdslijn je een intuïtief overzicht van alle interacties (email, telefoon, nota's, webbezoeken) en geeft jou de mogelijkheid om er meteen op in te spelen.
  3. Email
    HubSpot CRM legt de link met Google Mail en Apps, Outlook en Apple mail en logt automatisch alle mailverkeer. Aansluitend mail je ook rechtstreeks vanuit de contacten in HubSpot CRM.
  4. Telefoonverkeer
    Op dezelfde manier kan je met één klik een telefoon naar je contacten starten, en deze automatisch loggen of annoteren (optionele mogelijkheid).
  5. Calender
    HubSpot CRM werkt samen met Google Calender om meetings te plannen en op te volgen zonder dat je jouw CRM omgeving moet verlaten.
  6. Verrijkte data
    Je hebt onmiddellijk toegang tot nieuwe, bedrijfskritische info over je contacten of bedrijven. Van achtergrondinfo, details over personeel, sociale data tot partnerships: HubSpot CRM verrijkt je data onmiddellijk.

HubSpot CRM wordt gratis uitgerold

Het laatste applaus van de zaal ging rond de pricing van al dat lekkers. HubSpot CRM wordt namelijk gratis meegeleverd met het totale HubSpot programma. De partners van HubSpot, zoals wijzelf, konden de CRM al een ruime week ontdekken.

In een latere fase wordt het HubSpot Sales Platform ook uitgerold naar het brede publiek, in een freemium model (gratis voor basisgebruik, betalend voor uitgebreider gebruik).

HubSpot gaat hiermee een rechtstreekse concurrentie aan met pakketten als Salesforce.com, en positioneert zich hiermee als een dominante speler in het snelwijzigende, eat-or-be-eaten marketingtechnologielandschap.

Het feestje kan niet meer stuk: 2015 belooft een spannend jaar te worden voor zowel marketeers als verkopers.

Dit artikel verscheen ook als gastblog op Bloovi.be

ebook Waarom je nu met Inbound Marketing moet starten (en wat het precies is)

 

Johan Vandecasteele

Johan Vandecasteele

Managing partner leadstreet ✪ Diamond HubSpot Partner ✪ Top 50 HubSpot Agency worldwide ✪ 2020 HubSpot Champion User ✪ Member HubSpot Advisory Council EU

Als je dit artikel interessant vond, help ons dan met deze content te delen.