Praktische gids: zo kies je goede en relevante keywords

Geschreven door Johan Vantomme op 3 november 2014

Hoe goed je content ook is, als je verhalen niet gevonden worden besta je niet. En dus is het extreem belangrijk dat je content opgepikt wordt door zoekmotoren. En die houden dan weer van de juiste sleutelwoorden. Tijd om na te gaan welke sleutelwoorden het best werken ...

Voor we de schijnwerpers op sleutelwoorden of keywords richten: ze zijn een middel, geen doel. Bezoekers landen op je website via zoekmachines omdat ze op zoek zijn naar oplossingen, naar antwoorden op hun vragen. Of, als we dat vertalen naar de Buyers Journey, ze zijn Top Of the Funnel (TOFU) en (nog) niet op zoek naar jouw product of dienst.

De zoekmachines zelf worden ondertussen een pak intelligenter en willen hun klanten snel relevante antwoorden geven op de vragen van de zoeker. Dat zorgt voor een aanpassing van jouw SEO-tactieken en de manier waarop jij moet optimaliseren voor keywords/zoekwoorden.

Zoekmachines rekenen daarvoor op jouw hulp – onder meer door het slim gebruiken van keywords. De ideale keywords zijn long-tail keywords (een combinatie van 3 of meer zoekwoorden), zijn niet merk-gebonden en leggen de focus op zowel de vraag als het antwoord van je bezoeker.

google-wil-antwoorden-op-long-tail-keywords

3 vuistregels voor goede keywords

1. Ranking telt

Als jouw link niet verschijnt op de eerste of tweede resultatenpagina van een zoekmachine is het alsof je er gewoon niet staat. Je zal dus geen of heel weinig bezoek ontvangen.

keywords-short-tail-vs-long-tail

2. Short tail vs. Long tail zoekwoorden

Korte en algemene zoektermen (in ons voorbeeld: ‘shoes’) worden veel gezocht (hoog zoekvolume). Maar er zijn ook heel veel sites die deze specifieke keywords aanjagen (hoge competiviteit). De kans dat jij gevonden wordt is dus klein(er).

Long tail keywords (in ons voorbeeld ‘red nikes mens runnings shoes’) zijn specifieker. Ze worden wat minder vaak gezocht, maar je hebt er minder competitie, én dus meer kans op een conversie. Google werkt long tail keywords trouwens in de hand door zelf suggesties te geven bij je zoekopdracht.

keywords-google-geeft-je-zelf-suggesties

3. Zoekvolume en competitie 

Op algemene zoektermen (met een hoog zoekvolume) scoren is bijna onbegonnen werk. Miljoenen sites willen op de eerste resultatenpagina staan. Laat die liggen, en kies voor zoekwoorden waarop een goed zoekvolume is, en de competitie haalbaar (of interessant) is.

Stappenplan: zo kies je goede en relevante keywords

1. Welke keywords scoren vandaag reeds voor jou?

Ga naar jouw Google analytics of Google webmastertools (of een andere tool/software die je gebruikt), en kijk welke zoekwoorden vandaag gebruikt worden door bezoekers van je site. Voeg de beste toe aan je lijst van masterkeywords.

Tip: maak van deze keywords long-tail keywords, en plan er onmiddellijk een reeks blogartikels over. Door deze te verfijnen ga je beter scoren - een quick win!

2. Zoek de vragen die jouw Buyer Persona stellen

Kruip in de huid van je Buyer Persona en denk na wat de vragen zijn die zij zullen stellen om een antwoord te vinden op hun probleem.

Een voorbeeld.

Jij bent een verhuurder van vakantiehuizen in het idylische Vleteren (West-vlaanderen). Yep. Vlakbij de trappistenbrouwerij van West-Vleteren, de brouwerij Sint-Bernardus (Watou) en de Struise Brouwers (Vleteren). Ja, we kennen onze bieren, maar dit terzijde.

zoekwoorden-een-voorbeeld

Je buyer persona, daarentegen, is geen bierkenner, maar een moeder van een standaardgezin. Denk 2 kinderen (jonger dan 12), tweeverdieners en milieubewust. Voor Veerle (laten we ze zo noemen) staat alles in het teken van haar kroost en (belangrijk!) een goede opvoeding.

De vragen die Veerle kan intikken in het zoekvenster

  • Educatieve vakantie West-Vlaanderen
  • Wat bezoeken tijdens de kustvakantie
  • Musea aan de kust
  • Welke musea bezoeken tijdens de vakantie
  • Ecologische vakantiehuizen in Vlaanderen
  • Vakantiehuis huren voor een weekend

Jouw job? Overloop de vragen (en de antwoorden) en maak een lijst van masterkeywords. Dat zijn enkelvoudige, ‘broad’ keywords, waarvan je straks long tail zoekwoorden van gaat maken.

Mogelijke algemene zoekwoorden:

  • Vakantiehuis
  • Educatief
  • Ecologisch
  • Musea
  • Kust
  • Huren
  • ….

3. Maak afgeleiden van je enkelvoudige keywords 

Long tail keywords kan je zelf verzinnen, maar je kan bijvoorbeeld ook de autosuggestie gebruiken die Google aanbiedt.

Er zijn een pak websites die deze diensten beter aanbieden. Sommige zijn gratis, voor andere moet je een maandelijkse fee betalen.

Enkele van onze favorieten:

Een extra factor waar je rekening moet mee houden is de zoektaal. In België gebruiken we vaak Google.be én de Nederlandse taal bij zoekopdrachten. De resultaten die je dan krijgt, kunnen fel verschillen van een zoekresultaat op Google.com én de (standaard) Engelse taal.

Test beiden. Focus op de belangrijke keywords, en voor je het weet heb je honderden long tail keywords om verder mee te werken. 

4. Controleer zoekvolume en competitiviteit

Wij, bij leadstreet, gebruiken dé inbound Marketing tool HubSpot. De keyword-tool is bij HubSpot een ingebakken functionaliteit. Je laadt de keywords op, wacht enkele ogenblikken en je krijgt (onder meer) het zoekvolume en de competitiviteit. 

de-keywordtool-van-hubspot

Geen HubSpot? Dan kan je bijvoorbeeld Google Trends en Google Keyword Tool gebruiken. Bij Google Trends kun je snel het zoekvolume binnen Google achterhalen, of de evolutie in populariteit van een keyword nakijken.

Met de Google Keyword Tool (deel van Google Adwords) kun je het volume, de competitie en alternatieven vinden. Exporteren naar Excell, ordenen op zoekvolume en competiviteit.

Waar je op zoek naar bent is de combinatie hoog zoekvolume en  lage competiviteit. 

5. Tips voor het correcte gebruik van keywords

Het is bijna onmogelijk alle honderden (of duizenden) keywords in één oefening te verwerken. Start met de beste uit je lijst, bijvoorbeeld jouw top 25. Schrijf op die keywords een aantal blogposts en gebruik ze zeker ook in de statische pagina’s van je website.

Neem je keywords ook op in de pagina titel, url, meta desciption en op de webpagina zelf. Overdrijf niet met het gebruik van je keyword. Een keer of 5 is ok - anders kom je wat spammy over bij zoekmachines. Standaard goede SEO-praktijken dus.

Neem je keywords op in je beeldnamen en in de alt-tag van je beelden.

Takeaways keywords

Een onderzoek naar keywords is essentieel voor je website en blogposts. De juiste keuzes leveren je trafiek op, foute keuzes verspilde energie. Enkele takeaways:

  • Op alle keywords scoren lukt niet (zeker niet op broad keywords)
  • Relateer je keywords met je Buyer Persona
  • Ga op zoek naar long-tail keywords
  • Gebruik keywords met een groot zoekvolume en een lage competitiviteit
  • Focus je in een eerste fase op je top 25 keywords
  • Gebruik je keywords goed (SEO) ook bij beelden
  • Evalueer, itereer, en voeg keywords toe
Dowload onze gratis call to action checklist

Categorie: SEO, Buyer Persona, Keywords

Johan Vantomme

Johan Vantomme

Johan is een van de oprichters van leadstreet, Platinum HubSpot Partner. HubSpot-certified op 5 niveau's. Hij weet technische kennis voor het ontwikkelen van websites te koppelen aan een grote kennis van online en de bijhorende commerciele en marketingkant. Johan is (ex-)zeilfanaat en een foodie.
Vind mij op: